- ميزان هاي تركيبي
اﮔﺮ ھﺮ ﺿﺮب ﻣﯿﺰان ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻪ ٣ و ۶ و ١٢ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﺎوی ( دارای ﺗﻘﺴﯿﻤﺎت ﺳﻪ ﺗﺎﯾﯽ ) ﺑﺎﺷﺪ، آن ﻣﯿﺰان را ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. در ﻣﯿﺰاﻧﮫﺎی ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ ھﺮ ﺿﺮب ﻣﯿﺰان ﺳﺎده را ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻛﺮدن ﯾﻚ ﻧﻘﻄﻪ ( در ﺳﻤﺖ راﺳﺖ آن ) ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﺖ ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻄﻮر ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ٣،۶،١٢ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﺎوی ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﻮد. ﻣﻌﻤﻮل ﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰاﻧﮫﺎی ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ را ﺑﺎ ﻛﺴﺮھﺎی زﯾﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪھﻨﺪ .
▪ ﻣﯿﺰان دوﺗﺎﯾﯽ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ ( دو ﺿﺮب ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ )
▪ ﻣﯿﺰان ﺳﻪ ﺗﺎﯾﯽ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ ( ﺳﻪ ﺿﺮﺑﯽ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ )
▪ ﻣﯿﺰان ﭼﮫﺎر ﺗﺎﯾﯽ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ ( ﭼﮫﺎر ﺿﺮﺑﯽ ﺗﺮﻛﯿﺒﯽ )
2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
- ميزان هاي لنگ تركيبي
به ميزان هايي گفته مي شود كه از تركيب ميزان هاي دو ضربي و سه ضربي به آيند. چنانچه ميزان 5 ضربي كه هر ضرب آن يك چنگ نقطه دار باشد، از تركيب دو ميزان 16/6 و 16/9 به وجود مي آيد كه نشانه ميزان آن بصورت 16/15 مي باشد. در زير نمونه ميزان هاي 5 ضربي و 7 ضربي لنگ تركيبي را ملاحظه مي كنيد.
به ميزان هايي گفته مي شود كه از تركيب ميزان هاي دو ضربي و سه ضربي به آيند. چنانچه ميزان 5 ضربي كه هر ضرب آن يك چنگ نقطه دار باشد، از تركيب دو ميزان 16/6 و 16/9 به وجود مي آيد كه نشانه ميزان آن بصورت 16/15 مي باشد. در زير نمونه ميزان هاي 5 ضربي و 7 ضربي لنگ تركيبي را ملاحظه مي كنيد.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
- علامت هاي نت نويسي
آچياكاتورا:
نت كوچكي است كه قبل از يكي از نت ها قرار مي گيرد و كمترين ارزش زماني را مي گيرد.
آپوحياتورا:
نت كوچكي است كه برخلاف آچياكاتورا داراي ارزش زماني است. در واقع هر وقت از اين علامت در نت نويسي استفاده شود در ميزان هاي ساده نصف ارزش زماني نت اصلي را مي گيرد و در ميزان هاي تركيبي دو سوم ارزش زماني نت اصلي را به خود اختصاص مي دهد.
گزش:
اگر اين علامت بر سر نت آيد يعني به نت قبلب يا بعدي رفته و دوباره برگرديد، كه به دو نوع است: گزش فوقاني و گزش تحتاني.
گزش فوقاني
گزش تحتاني
قلاب (گروپتو):
كه بر دو قسم است: گروپتو بالا و گروپتو پايين. هرگاه اين علامت گروپتو بالا در بلاي سر نت آيد يعني در كمترين زمان دونت به بالا رفته و يك نت به پايين رفته. همچنين اگر علامت گروپتو پايين بر سر نتي قرار گيرد يعني در كمترين زمان دو نت به پايين رفته و يك نت به بالا رفته.
تريل:
هرگاه اين علامت بر سر نتي آيد، با يك حزكت سريع رفت و برگشتي با نت بالايي آنرا اجرا مي كنيم.
دولاخط تكرار:
هرگاه دولاخط تكرار با دو نقطه سمت چپ بر روي حامل قرار گيرد بايد قطعه از جايي كه دولاخط تكرار با دو نقطه سمت راست قرار دارد تكرار كند و اگر دولاخط با دو نقطه در راست نبود بايد قطعه از اول آهنگ تكرار شود.
تكرار يك عبارت:
همانطور كه از اسمش پيداست يك عبارت را چند بار تكرار مي كند يعني اگر سه خط مورب وجود دارد بايد عبارت اول اجرار و سه بار ديگر تكرار شود (جمعاً چهار بار نواخته مي شود).
تكرار يك ميزان:
يعني يك ميزان قبل، يك بار تكرار شود.
تكرار دو ميزان:
يعني دو ميزان قبل، يك بار تكرار شود.
آچياكاتورا:
نت كوچكي است كه قبل از يكي از نت ها قرار مي گيرد و كمترين ارزش زماني را مي گيرد.
آپوحياتورا:
نت كوچكي است كه برخلاف آچياكاتورا داراي ارزش زماني است. در واقع هر وقت از اين علامت در نت نويسي استفاده شود در ميزان هاي ساده نصف ارزش زماني نت اصلي را مي گيرد و در ميزان هاي تركيبي دو سوم ارزش زماني نت اصلي را به خود اختصاص مي دهد.
گزش:
اگر اين علامت بر سر نت آيد يعني به نت قبلب يا بعدي رفته و دوباره برگرديد، كه به دو نوع است: گزش فوقاني و گزش تحتاني.
گزش فوقاني
گزش تحتاني
قلاب (گروپتو):
كه بر دو قسم است: گروپتو بالا و گروپتو پايين. هرگاه اين علامت گروپتو بالا در بلاي سر نت آيد يعني در كمترين زمان دونت به بالا رفته و يك نت به پايين رفته. همچنين اگر علامت گروپتو پايين بر سر نتي قرار گيرد يعني در كمترين زمان دو نت به پايين رفته و يك نت به بالا رفته.
تريل:
هرگاه اين علامت بر سر نتي آيد، با يك حزكت سريع رفت و برگشتي با نت بالايي آنرا اجرا مي كنيم.
دولاخط تكرار:
هرگاه دولاخط تكرار با دو نقطه سمت چپ بر روي حامل قرار گيرد بايد قطعه از جايي كه دولاخط تكرار با دو نقطه سمت راست قرار دارد تكرار كند و اگر دولاخط با دو نقطه در راست نبود بايد قطعه از اول آهنگ تكرار شود.
تكرار يك عبارت:
همانطور كه از اسمش پيداست يك عبارت را چند بار تكرار مي كند يعني اگر سه خط مورب وجود دارد بايد عبارت اول اجرار و سه بار ديگر تكرار شود (جمعاً چهار بار نواخته مي شود).
تكرار يك ميزان:
يعني يك ميزان قبل، يك بار تكرار شود.
تكرار دو ميزان:
يعني دو ميزان قبل، يك بار تكرار شود.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
[highlight=#ebf4f8]- ادامه ي علامت هاي نت نويسي[/highlight]
داكاپو:
هنگاميكه اين علامت را (D.C.) پاياين قطعه مشاهده شود، با همه ي تكرار هايش دوباره اجرا گردد (تكرار آهنگ). و اگر در هين اجرا علامت (fine) و (FIN) آمده باشد در اجراي بار دوم بايد همان جا قطعه به پايان رسد.
دال سينو:
هرگاه اين علامت براي دومين بار اجرا، در قطعه مشاهد شود باي قطعه را از جايي كه اين علامت اول مشاهده شده تكرار گردد.
استكاتو:
هنگاميكه در بالا يا پايين نت نقطه دار قرار گيرد، نصف ارزش زماني آن نت اجرا و نصف ديگرش تبديل به سكوت مي شود.
استكاتو سيمو:
هنگاميكه در بالا يا پايين نتي قرار گيرد، يك چهارم ارزش زماني آن نت اجرا و مابقي آن تبديل به سكوت مي شود.
متسو استكاتو:
اگر خطي افقي كوتاهي با يك نقطه پايين يا بالاي نتي قرار گيرد، سه چهارم ارزش زماني آن اجرا و مابقي آن تبديل به سكوت مي شود.
گليساندو:
اين علامت بين دو نت قرار گرفته و بدين معنا است كه انگشتان را از اين نت تا نت بعدي بايد سُر داد (كشيد).
گليساندو نيز گاهي به شكل زير نوشته مي شود.
آكسان:
هرگاه علامت (>) بالا يا پايين نتي قرار گيرد آن نت با تاكيد اجرا مي شود. بيشتر در ميزان ها و ضرب آهنگ ها كاربرد دارد كه قبلاً بصورت كامل توضيح داده شد.
نقطه توقف (فرماتا):
هرگاه اين علامت روي نت يا سكوتي قرار گيرد به اندازه دلخواه مي شود آنرا كشيد.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
[-WEBKIT-RIGHT][highlight=#ebf4f8]- ادامه ي علامت هاي نت نويسي[/highlight][/-WEBKIT-RIGHT]
اكتاو:
اين علامت اگر در بالاي يك يا چند ميزان قرار گيرد تمام نت هاي آن يك اكتاو بالاتر (شكل الف) و اگر در پايين يك يا چند ميزان قرار گيرد تمام نت هاي آن يك اكتاو پايين تر (شكل ب) اجرا مي شوند.
خط اتحاد:
خطی كه بین نتهای همنام كشیده شده است، خط اتحاد نام دارد. یعنی نتهای مربوطه را با هم متحد میكند تا فقط به صورت یك نت طولانیتر صدا بدهند. همانطور كه در تصوير آمده است، خط اتحاد میتواند علاوه بر متحد كردن نتهای داخل میزان، نتهای چند میزان دیگر را نیز با هم متحد كند كه در آن صورت همه نتهای قرار گرفته در بین خط اتحاد، به صورت پیوسته اجرا میشوند. این حالت در سازهای بادی نظیر نی، سرنا، فلوت و همچنین صدای آوازی انسانی و سازهای آرشهای نظیر كمانچه، ویولون و... بیشتر به محسوس است.
خط اتصال (لگاتو):
اگر خطی بین دو یا چند نت غیرهمنام كشیده شود، معنی دیگری میدهد، یعنی همه آن نتها را به هم وصل میكند، به همین دلیل خط اتصال نامیده می شود. خط اتصال موجود در تصوير به نوازنده یا مجری آهنگ نشان میدهد كه آن نتهای واقع در بین آن، باید به صورت پیوسته و بیوقفه اجرا شوند.
- علامت هاي احساسي
- علامت هاي سرعت
بجز کسر میزان و مترونوم ، سرعت موسیقی نیز توسط علائم خاصی مشخص میشود . سرعت را معمولا توسط کلماتی که بیشتر ایتالیلیی هستند مشخص می کنند . این کلمات سه دسته هستند و سرعت های آهسته ، متوسط و تند را نشان میدهند. سرعت اجرا از عواملی ست که در تاریخ مویسي همواره مورد توجه بوده است. تا درره باروک سرعت اجرا توسط آهنگساز بر روی قطعه نوشته نمی شد و آهنگسازان معتقد بودند که خود نوازنده باید به روح قطعه پی برده و سرعت اجرای درست آن را پیش بینی کند. از دوره کلاسیک قرار بر این شد که سرعت اجرا توسط خود آهنگساز بر روی قطعه نوشته شود. سرعت هایی که امروزه بر روی قطعه ها نوشته و اجرا می شوند به شرح جدول زير مي باشد:
اكتاو:
اين علامت اگر در بالاي يك يا چند ميزان قرار گيرد تمام نت هاي آن يك اكتاو بالاتر (شكل الف) و اگر در پايين يك يا چند ميزان قرار گيرد تمام نت هاي آن يك اكتاو پايين تر (شكل ب) اجرا مي شوند.
خط اتحاد:
خطی كه بین نتهای همنام كشیده شده است، خط اتحاد نام دارد. یعنی نتهای مربوطه را با هم متحد میكند تا فقط به صورت یك نت طولانیتر صدا بدهند. همانطور كه در تصوير آمده است، خط اتحاد میتواند علاوه بر متحد كردن نتهای داخل میزان، نتهای چند میزان دیگر را نیز با هم متحد كند كه در آن صورت همه نتهای قرار گرفته در بین خط اتحاد، به صورت پیوسته اجرا میشوند. این حالت در سازهای بادی نظیر نی، سرنا، فلوت و همچنین صدای آوازی انسانی و سازهای آرشهای نظیر كمانچه، ویولون و... بیشتر به محسوس است.
خط اتصال (لگاتو):
اگر خطی بین دو یا چند نت غیرهمنام كشیده شود، معنی دیگری میدهد، یعنی همه آن نتها را به هم وصل میكند، به همین دلیل خط اتصال نامیده می شود. خط اتصال موجود در تصوير به نوازنده یا مجری آهنگ نشان میدهد كه آن نتهای واقع در بین آن، باید به صورت پیوسته و بیوقفه اجرا شوند.
- علامت هاي احساسي
- علامت هاي سرعت
بجز کسر میزان و مترونوم ، سرعت موسیقی نیز توسط علائم خاصی مشخص میشود . سرعت را معمولا توسط کلماتی که بیشتر ایتالیلیی هستند مشخص می کنند . این کلمات سه دسته هستند و سرعت های آهسته ، متوسط و تند را نشان میدهند. سرعت اجرا از عواملی ست که در تاریخ مویسي همواره مورد توجه بوده است. تا درره باروک سرعت اجرا توسط آهنگساز بر روی قطعه نوشته نمی شد و آهنگسازان معتقد بودند که خود نوازنده باید به روح قطعه پی برده و سرعت اجرای درست آن را پیش بینی کند. از دوره کلاسیک قرار بر این شد که سرعت اجرا توسط خود آهنگساز بر روی قطعه نوشته شود. سرعت هایی که امروزه بر روی قطعه ها نوشته و اجرا می شوند به شرح جدول زير مي باشد:
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: 2 - ديرند (زمان كشش نت) - Duration
اين هم از پايان مبحث ديرند. در مبحث بعدي به شدت نواختن نت در يك تاپيك مجزا مي پردازم.
ممنون
ممنون
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...