یاماها از سال 1999 صداهایی رو که در لیست Voice های کیبردهاش قرار میداد شروع به دسته بندی کرد و معروف ترین کیبرد ارنجری که در ایران داشتیم و این دسته بندی رو در خودش داشت PSR640 ویا PSR740 بود.
این دسته بندی ها شروع شد با دسته صداهایی همچون :
- Live Voice
- Cool Voce
- Sweet Voice
بعد از اون Organ Flute اضافه شد و SFX اضافه شد
و حدودا در سال های 2004 تا 2005 یک دسته بسیار خاص و جالب بنامه mega voice رو به لیست صداهاش اضافه کرد.
حالا میخواییم با خصوصیات این صداها آشنا بشیم و اینکه اصلا صدای Cool و Sweet و باقی یعنی چی؟!!
.
Cool! Voice :
توضیح یاماها : این آوا ها برااساس مهارت و جزئیات دستگاه های الکترونیک سمپل شده اند.در نتیجه باعث موجود بودن مقدار زیادی حافظه و برخی برنامه ریزی های پیچیده.
توضیح بهرنگ : سمپل هایی یک ویا 3لایه که بصورت
mono الگو برداری شده اند.با برخی مهارت های نوازندگیه در اون ساز.
Live! Voice :
توضیح یاماها : سمپل سازهای آکوستیک به صورت Stereo همراه با کل صدای فضای اطراف و آمبیانس برای تولید یک صدای صحیح وبا شکوه.
توضیح بهرنگ : اصلی ترین تفاوت این صداها با Cool در ظاهر این است که صدای Live بصورت
Stereo سمپل شده اند و بهمین زیبایی از دستگاه پخش میشن.وگرنه این صداها هم ممکنه از یک تا چند لایه باشند.
Sweet! Voice :
توضیح یاماها : سمپل سازهای اکوستیک که از تکنولوژی بسیار پیچیده ی سمپل برداری یاماها بهره میبرند.در این صداها شمااحساس میکنید درحال نواختن یک ساز واقعی هستید.چون ویژگی یک صدای بسیار ظریف همراه باجزئیات طبیعی رو فراهم کرده.
توضیح بهرنگ : این دسته شامل صداهای ظریف بادی و زهی است و همچنین صداهای کشش دار.مثل صداهای Saxophone ، Violin ، Trumpet ، Mandolin و...
این دسته هم همه سمپل های Stereo هستند و شامل صداهایی که طنین لجظه ای دارند نیست.مثل Piano ، Guitar ومشابه...
SFX :
توضیح یاماها : انواع اصوات افکتهای مخصوص به هریک از کلاوی هاتخصیص داده شده است.
توضیح بهرنگ : یک سری افکت های متفرقه از طبیعت و صداهای جانبیه برخی سازها که در سال های اخیر یاماها درام کیت های غیر جنرال (GM) خودش روهم جزو این دسته ارائه کرده.در این دسته ، صداها روی هر کلاوی چیده شده اند.
Mega Voice :
توضیح یاماها : آنچه که ساز mega voice را متفاوت میسازد ، استفاده از سووچینگ سرعت میباشد.هرمیزان شدت نواختن شما بطور کامل دارای آهنگ متفاوتی است.
بخاطر طبیعت پیچیده ی این آواها ونیاز به سرعت های دقیق برای نواختن اصوات ، آنها برای نواختن ازطریف صفحه کلید نامزدخوبی نیستند و برای ایجاد داده های MIDI بسیار مناسب و راحت هستند.بخصوص برای مواقعی که شما میخواهیدازبکاربردن چندین آوای مختلف جلوگیری کرده وفقط یک بخش ازدستگاه رو بکار بگیرید.
توضیح بهرنگ : یکی از بهترین ابتکارهای یاماها در صدا که مخصوص و مناسب برای کارهای سکووانس هستند و برای نوازندگی زنده مناسب نیستند.این صداها در چندیدن لایه با شدت ظربه های مختلف تنظیم شده اند که در ساخت ریتم و آهنگ و مولتی پد و کارهای MIDI با تنظیم و ثابت نگه داشتن حالت ظربه ای ، دریک مقیاس مشخص حالتی خاص از اون ساز رو اجرا میکنند.در بالاترین اکتاو این صداها تعدادی از جزئیات جانبیه اون ساز قرار داره.مثل دست کشیدن روی سیم های انواع گیتار و بیس ، نفس انسان برای سازها بادی ، دکمه های سازهای بادی و...