درباره سینتی سایزرها
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
-
- عضو کم کار
- پست: 2
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷, ۱۲:۱۳ ق.ظ
- امتیاز: 0
درباره سینتی سایزرها
علت ظهور اين خانواده از نرم افزارها اينست که فرمت MIDI در اصل براي تامين نياز آهنگسازان در اجراي نتهاي موسيقي توسط کامپيوتر و ادوات الکترونيک معرفي شد. اما به استثناي سينتي سايزر است که داراي بانک هاي صوتي توکار از صداي ضبط شده برخي آلات موسيقي هستند، ديگر مشتري اصلي فرمت MIDI يعني کامپيوترهاي شخصي به شدت در تامين اين نياز ناتوان است و نت هاي موسيقي که توسط سيستم MIDI کارت هاي صوتي معمولي کامپيوترها اجرا مي شود به طور محسوسي بد صدا و غير قابل قبول هستند. از سال ها پيش براي رفع اين مشکل نرم افزارهاي Sampler يا نمونه بردار معرفي شدند تا آهنگ سازان بتوانند صدا آلات موسيقي دلخواه خود را خودشان نمونه برداري کنند و سپس توسط فناوري MIDI بنوازند و به اين ترتيب از پرداختن هزينه اجراي قطعات موسيقي به نوازندگان بينياز شوند! البته هنوز هم هيچ چيز جاي کيفيت و حسي را که يک قطعه اجرا شده توسط يک نوازنده چيره دست دارد، نميگيرد ولي به هرحال امروزه تکنولوژي Sampling تا حد قابل قبولي توانسته است صداي آالات موسيقي و ارکسترهاي گوناگون کلاسيک ، راک ، جاز ، فلکلور و غيره را شبيه سازي کند. ( بايد ذكر كرد كلا فلسفه نوازندگي و موسيقي الكترونيك دو مقوله جدا و غير قابل مقايسه هستند و واقعا نميشه در يك رده به حث اون ها پرداخت )
اگرچه نرم افزارهاي Sampler در اصل براي در اختيار گذاشتن امکان نمونه برداري از سازهاي واقعي به يک آهنگساز ابداع شدند اما خيلي زود معلوم شد که خود اين کار نيز عمليات پردردسري دارد که نيازمند دقت و حوصله است. بنابراين شرکت هاي سازنده اين نرم افزارها تصميم گرفتن خودشان با همکاري نوازندگان چيرهدست و ارکسترهاي خوب اين کار را انجام دهند و نتيجه کار را به صورت CD هايي حاوي صداي نمونه برداري شده آلات واقعي موسيقي به بازار عرضه کنند. حال کار بسيار خوب درآمد و به شدت در ميان آهنگسازان مورد استقبال قرارگرفت. بنابراين اگرچه نرم افزارهاي اين خانواده قابليت هاي زيادي در نمونه برداري از صداي آلات موسيقي دارند ولي بيشتر به صورت Player نمونه هاي از قبل آماده اي که در بازار به فروش مي رسند استفاده مي شوند. در ميان نرم افزارهاي اين خانواده برنامه GigaStudio هنوز هم قوي ترين و محبوب ترين برنامه است.اين نرم افزار به همراه کليکسيوني از صداي نمونه برداري شده انواع آلات موسيقي که به GigaSamples معروفند به بازار عرضه شده است. GigaStudio نرم افزار گرانقيمت و نيرومندي است و به يک کامپيوتر قوي نياز دارد و روي کارت هاي صوتي معمولي کار نمي كند. اين نرم افزار قادر است همزمان در کسري از ثانيه چندين مگابايت اطلاعات مربوط به تن و کاراکتر صداي سازهاي مختلف موسيقي را در حافظه بارگذاري و اجرا کند. نتيجه به قدري خوب است که يک گوش غير حرفه اي قادر نيست تشخيص دهد صدايي که مي شنود از يک ارکستر واقعي بيرون ميآيد يا از کارت صوتي کامپيوتر.
سيستم هاي نمونه برداري امروزه بخش اصلي نرم افزارهاي Sequencer نيز هستند زيرا چنانکه گفتيم هدف اصلي از بهکارگيري اين برنامه ها اجراي قطعات موسيقي است و طبيعتا لازم است که اين نرم افزارها به سيستم هاي Sampling مجهز باشند. برخي از انواع نرم افزارهايي که در ابتدا به عنوان Sampler معرفي شدند در نسخه هاي بعدي هرچه بيشتر به سمت Sequencer و Synthesizer حرکت کردند. نرم افزاري مانند FruityLoops جزو همين دسته است.برخي ديگر از Sequencer ها نيز اين قابليت را دارند. مثلا در برنامه Reason نيز از صداي نمونه برداري شده سازهاي ارکستر سمفونيک عرضه مي شود. کلکسيون plug-in هاي موسوم به VST نيز در واقع چيزي جز صداهاي نمونه برداري شده و ضبط شده نيستند. صداي برخي از اين plug-in ها از چنان کيفيتي برخوردار است که مانند Grand Piano VST به عنوان يک بسته نرم افزاري مستقل (که البته بايد توسط يک Sequencer سازگار با فناورVsti - vst اجرا شود) فروخته مي شود.
اگرچه نرم افزارهاي Sampler در اصل براي در اختيار گذاشتن امکان نمونه برداري از سازهاي واقعي به يک آهنگساز ابداع شدند اما خيلي زود معلوم شد که خود اين کار نيز عمليات پردردسري دارد که نيازمند دقت و حوصله است. بنابراين شرکت هاي سازنده اين نرم افزارها تصميم گرفتن خودشان با همکاري نوازندگان چيرهدست و ارکسترهاي خوب اين کار را انجام دهند و نتيجه کار را به صورت CD هايي حاوي صداي نمونه برداري شده آلات واقعي موسيقي به بازار عرضه کنند. حال کار بسيار خوب درآمد و به شدت در ميان آهنگسازان مورد استقبال قرارگرفت. بنابراين اگرچه نرم افزارهاي اين خانواده قابليت هاي زيادي در نمونه برداري از صداي آلات موسيقي دارند ولي بيشتر به صورت Player نمونه هاي از قبل آماده اي که در بازار به فروش مي رسند استفاده مي شوند. در ميان نرم افزارهاي اين خانواده برنامه GigaStudio هنوز هم قوي ترين و محبوب ترين برنامه است.اين نرم افزار به همراه کليکسيوني از صداي نمونه برداري شده انواع آلات موسيقي که به GigaSamples معروفند به بازار عرضه شده است. GigaStudio نرم افزار گرانقيمت و نيرومندي است و به يک کامپيوتر قوي نياز دارد و روي کارت هاي صوتي معمولي کار نمي كند. اين نرم افزار قادر است همزمان در کسري از ثانيه چندين مگابايت اطلاعات مربوط به تن و کاراکتر صداي سازهاي مختلف موسيقي را در حافظه بارگذاري و اجرا کند. نتيجه به قدري خوب است که يک گوش غير حرفه اي قادر نيست تشخيص دهد صدايي که مي شنود از يک ارکستر واقعي بيرون ميآيد يا از کارت صوتي کامپيوتر.
سيستم هاي نمونه برداري امروزه بخش اصلي نرم افزارهاي Sequencer نيز هستند زيرا چنانکه گفتيم هدف اصلي از بهکارگيري اين برنامه ها اجراي قطعات موسيقي است و طبيعتا لازم است که اين نرم افزارها به سيستم هاي Sampling مجهز باشند. برخي از انواع نرم افزارهايي که در ابتدا به عنوان Sampler معرفي شدند در نسخه هاي بعدي هرچه بيشتر به سمت Sequencer و Synthesizer حرکت کردند. نرم افزاري مانند FruityLoops جزو همين دسته است.برخي ديگر از Sequencer ها نيز اين قابليت را دارند. مثلا در برنامه Reason نيز از صداي نمونه برداري شده سازهاي ارکستر سمفونيک عرضه مي شود. کلکسيون plug-in هاي موسوم به VST نيز در واقع چيزي جز صداهاي نمونه برداري شده و ضبط شده نيستند. صداي برخي از اين plug-in ها از چنان کيفيتي برخوردار است که مانند Grand Piano VST به عنوان يک بسته نرم افزاري مستقل (که البته بايد توسط يک Sequencer سازگار با فناورVsti - vst اجرا شود) فروخته مي شود.
-
- عضو کم کار
- پست: 2
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷, ۱۲:۱۳ ق.ظ
- امتیاز: 0
Re: سمپلر ها و سینتی سایزرها
کلمه Sample از نظر لغوي به معني "نمونه" است و در دنياي موسيقي الکترونيک به معني "نمونه صوت" است. از ديدگاه نظري، شما ميتوانيد هر تک فايل صوتي از جنس Wave و مشابه آن را يک Sample تلقي کنيد اما در عمل "سمپل" تنها به تکه بسيار کوتاهي از صوت گفته ميشود که به منظور بازسازي صداي يک ساز موسيقي مکانيکي و يا توليد يک ساز الکترونيک (مجازي) به کارميرود. به همين دليل به اين تکهها اصطلاحا "نمونه" گفته ميشود. مقصود اين است که شما با داشتن يک نمونه صداي يک ساز واقعي ميتوانيد کل آن ساز را شبيه سازي کنيد. يک سپمل ساده ممکن است تنها از يک تکه شکل موج يا Waveform تشکيل شده باشد که حاصل ضبط صداي يک ساز هنگام نواختهشدن يکي از نتهاي موسيقي روي آن است. مثلا يک سمپل خيلي ساده ممکن است شامل يک قطعه چند ثانيهاي از شکل موج صداي نت "لا" (نت A) با فرکانس 442 هرتز روي ساز پيانو باشد. با داشتن اين تکه و بهرهگيري از تکنيکهاي موسيقي الکترونيک و تغيير فرکانس پخش سمپل ميتوان ساير نتهاي موسيقي را نيز بدست آورد. بديهي است که شکل موج صدا يک نت موسيقي روي ساز پيانو با شکل موج همان نت روي ساز فلوت تفاوت زيادي دارد. اين موضوع را ميتوانيد از طريق باز کردن يک قطعه صداي ضبط شده از نتي خاص روي ساز پيانو به کمک يک نرمافزار ويرايشگر صوت مانند Sound Forge يا Adobe Audition و مقايسه شکل موج آن با شکل موج صداي ضبط شده از همان نت روي ساز فلوت امتحان کنيد. همين تفاوت شکل موج است که به صداي اين دو ساز لحن و طعم متفاوتي ميدهد. اين لحن و طعم گاهي اوقات با اصطلاح موسيقايي Timber توصيف ميشود
در عمل، براي بازسازي دقيقتر صداي يک ساز موسيقي به تعداد بيشتري صداي نمونه برداري شده از آن نياز است زيرا برخلاف تصور اوليه شکل موج صداي نتهاي موسيقي مختلف روي يک ساز داراي خصوصيات دقيقا يکساني نيست و کمي با هم تفاوت دارند. از نظر علم موسيقي، علت اين تفاوتهاي جزئي به وجود هارمونيهاي مختلف صوتي در شکل موج هريک از اين نتها مربوط ميشود. از ديدگاه علم آکوستيک و فيزيک صوت، اين هارمونيها در حقيقت مضارب مختلفي از موجهاي سينوسي ساده هستند که به دليل مشخصههاي فيزيکي و فرکانسي آن ساز به وجود ميآيند و با يکديگر جمع ميشود تا لحن و طعم صداي آن ساز را مشخص کنند. قضيه "بسط فوريه" در رياضيات مهندسي ثابت ميکند که هر شکل موج صوتي، ولو پيچيده از حاصل جمع همين مولفههاي فرکانسي ساده بهدست آمده است. به هرحال عملا يک صداي شبيهسازي شدهي خوب و با کيفيت از يک آلت موسيقي هنگامي بدست ميآيد که هر گروه از نتهاي همجوار که داراي مولفههاي فرکانسي مشابه و نزديکي هستند داراي يک سمپل مستقل باشند. در علم سمپلسازي، هرچه بخواهيم صداي نمونهبرداري شده از يک ساز کيفيت بهتري داشته باشد، بايد از تعداد بيشتري سمپل براي نمونهبرداري نتها استفاده کنيم، تا آنجا که ممکن است يک مجموعه سمپل پرقدرت از يک ساز موسيقي، به ازاي هر نت يک شکل موج جداگانه را ضبط و ثبت کرده باشد.
در عمل، براي بازسازي دقيقتر صداي يک ساز موسيقي به تعداد بيشتري صداي نمونه برداري شده از آن نياز است زيرا برخلاف تصور اوليه شکل موج صداي نتهاي موسيقي مختلف روي يک ساز داراي خصوصيات دقيقا يکساني نيست و کمي با هم تفاوت دارند. از نظر علم موسيقي، علت اين تفاوتهاي جزئي به وجود هارمونيهاي مختلف صوتي در شکل موج هريک از اين نتها مربوط ميشود. از ديدگاه علم آکوستيک و فيزيک صوت، اين هارمونيها در حقيقت مضارب مختلفي از موجهاي سينوسي ساده هستند که به دليل مشخصههاي فيزيکي و فرکانسي آن ساز به وجود ميآيند و با يکديگر جمع ميشود تا لحن و طعم صداي آن ساز را مشخص کنند. قضيه "بسط فوريه" در رياضيات مهندسي ثابت ميکند که هر شکل موج صوتي، ولو پيچيده از حاصل جمع همين مولفههاي فرکانسي ساده بهدست آمده است. به هرحال عملا يک صداي شبيهسازي شدهي خوب و با کيفيت از يک آلت موسيقي هنگامي بدست ميآيد که هر گروه از نتهاي همجوار که داراي مولفههاي فرکانسي مشابه و نزديکي هستند داراي يک سمپل مستقل باشند. در علم سمپلسازي، هرچه بخواهيم صداي نمونهبرداري شده از يک ساز کيفيت بهتري داشته باشد، بايد از تعداد بيشتري سمپل براي نمونهبرداري نتها استفاده کنيم، تا آنجا که ممکن است يک مجموعه سمپل پرقدرت از يک ساز موسيقي، به ازاي هر نت يک شکل موج جداگانه را ضبط و ثبت کرده باشد.
- sa3er
- عضو علاقه مند
- پست: 144
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷, ۶:۴۵ ب.ظ
- امتیاز: 1
- کیبرد فعلی: ESi KeyControl 25
- کارت صوتی: Fast Track MK II
- محل اقامت: تهران
- تماس:
- Mohammad javad
- عضو سایت
- پست: 45
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷, ۶:۵۱ ب.ظ
- امتیاز: 0
- کیبرد فعلی: Keyboard Of Computer
- نرم افزار: REPEAR-FL Studio-Renoise
- محل اقامت: مشهد-دست راست بعد از دست چپ مستقیم برو بر گرد عقب پلاک DJ M-j (-:
- تماس:
- Milad
- عضو سایت
- پست: 35
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷, ۶:۲۲ ب.ظ
- امتیاز: 2
- کیبرد فعلی: , MOTIF 6 Axiom61
- کارت صوتی: ESI - ESP1010
- نرم افزار: FL Studio, Ableton Live
- محل اقامت: Tehran
- تماس:
Re: سمپلر ها و سینتی سایزرها
آقاي شيرازي مطالبي كه درباره سينتي سايزر ها و سمپلر ها گفتيد خيلي عالي و قابل فهم حتي براي عموم هستش من مدتي بود كه ميخواستم مطالبي رو در اين زمينه در سايت بنويسم اما در اين فكر بودم كه چيز هاي به اين پيچيدگي رو چطور توضيح بدم كه همه كاملآ درك كنند بايد بگم مطلبتون واقعآ كامل، فوق العاده و مفيد و در عين حال جامع درباره مفاهيم اوليه موسيقي الكترونيك بود اميدوارم شاهد همكاري بيشتر شما با ارتعاش باشيم. ;)
ضمنآ من در حال درست كردن آموزش جامعي به زبان فارسي براي FL Studio هستم چون همون طور كه ميدونيد منبع فارسي در اين زمينه نداريم ميخواستم با اجازه شما اين مطالب رو براي توضيحات زميمه اين پيكج آموزشي استفاده كنم.
ضمنآ من در حال درست كردن آموزش جامعي به زبان فارسي براي FL Studio هستم چون همون طور كه ميدونيد منبع فارسي در اين زمينه نداريم ميخواستم با اجازه شما اين مطالب رو براي توضيحات زميمه اين پيكج آموزشي استفاده كنم.
-
- عضو کم کار
- پست: 7
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷, ۱۱:۴۹ ب.ظ
- امتیاز: 0
- M-S-Studio
- عضو سایت
- پست: 37
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷, ۱۲:۱۰ ق.ظ
- امتیاز: 0
-
- عضو کم کار
- پست: 1
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸, ۱۲:۳۰ ق.ظ
- امتیاز: 0
Re: سمپلر ها و سینتی سایزرها
با سلام خدمت همه شما ..من می خواستم یه سوالی بپرسم اما هر کاری کردم نتونستم مبحث جدید ایجاد کنم برای همین با اجازتون اینجا بیان می کنم...من سینتی سایزر تریتون استودیو گرفتم اما نمی دونم که باید چه جوری اونو به کیس کامپیوتر وصل کنم تا صدای اونو از اسپیکرهام بشنوم..نمی دونم باید از چه فیشی استفاده کنم و به کجای کیسم وصل کنم..اگه راهنماییم کنید واقعا ممنونتون می شم
-
- عضو علاقه مند
- پست: 105
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹, ۱۰:۴۴ ق.ظ
- امتیاز: 14
- کیبرد فعلی: KORG pa50
- محل اقامت: سمنان
چندتا سوال در مورد سینت های 7.5 اکتاوی
سلام به همه ی دوستان
چندتا سوال در مورد سینت های 7.5 اکتاوی
1- ایا همه ی سینت های 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند و چرا و ایا کلاویه معمولی هم دارند سینت های 7.5 اکتاوی در ارنجرها چه طور
2- ایا با این کلاویه های پیانویی میشه ملودی سرعتی زد در اجرای زنده یا نه
3-چرا ارنجرهای 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند
4-برای کار اهنگسازی و اجراهای زنده سینت و ارنجرهای 7.5 اکتاوی بهتره یا 6.5 اکتاوی با دلیل لطفا
مرسی از همگی ;)
چندتا سوال در مورد سینت های 7.5 اکتاوی
1- ایا همه ی سینت های 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند و چرا و ایا کلاویه معمولی هم دارند سینت های 7.5 اکتاوی در ارنجرها چه طور
2- ایا با این کلاویه های پیانویی میشه ملودی سرعتی زد در اجرای زنده یا نه
3-چرا ارنجرهای 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند
4-برای کار اهنگسازی و اجراهای زنده سینت و ارنجرهای 7.5 اکتاوی بهتره یا 6.5 اکتاوی با دلیل لطفا
مرسی از همگی ;)
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: چندتا سوال در مورد سینت های 7.5 اکتاوی
اکثر سینت های 7.5 اکتاوی که 88 کلاوی دارند، کلاویه هاشون پیانویی است.MOHAMMAD.63 نوشته شده:1- ایا همه ی سینت های 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند و چرا و ایا کلاویه معمولی هم دارند سینت های 7.5 اکتاوی در ارنجرها چه طور
Fantom_G8 و Motif_XS8 و Motif_XF8 فقط 3نمونه جدید از این سینتی سایزرها هستند.همه کلاوی هاشون پیانویی ایست.
سینت های ارنجر چیه دیگه؟؟؟
آره میشه .این کلاویه ها در عین اینکه استانداردتر هستند اما نواختن باهاشون در اینگونه حرکات به سادگی کلاوی های معمولی نیست.مثل کلاوی های مثلا pa1x ویا Tyrosها و یا Genensys.بنظر شخصی من ایتن کلاوی ها برای اجرای کیبرد و ارگ زیاد مناسب نیستند ولی خوب استاندارد ترین نوع کلاوی هستند و مناسب برای نواختن های پیانو و سازهای دو دستی مشابه پیانو.MOHAMMAD.63 نوشته شده:2- ایا با این کلاویه های پیانویی میشه ملودی سرعتی زد در اجرای زنده یا نه
3
من تاحالا همچین ارنجری ندیدم.میشه شما نام و مدل این ارنجر رو به ماهم بگید؟؟؟MOHAMMAD.63 نوشته شده:3-چرا ارنجرهای 7.5 اکتاوی کلاویه هاشون پیانویی اند
ارنجرهای 76کلاویه ای همیشه بعنوان یک ارنجر کامل و بخصوص حرفه ای تولید میشن و برای همین کلاویه هاشون هم باید حرفه ای باشن.ولی من ارنجری با این کلاویه ها ندید و نمیشناسم.(کلاویه های پیانویی)
هونطور که گفتم ارنجر 88کلاوی نداریم.MOHAMMAD.63 نوشته شده: 4-برای کار اهنگسازی و اجراهای زنده سینت و ارنجرهای 7.5 اکتاوی بهتره یا 6.5 اکتاوی با دلیل لطفا
ولی بهتر بودن کدومش بستگی به نیازهای شما داره.
در کل سینتی ها بیستر مناسب برای آهنگ سازی ساخته شده اند ولی کار ارنجر اصلا رو نمیتونید باهاشون انجام بدید.
در عوض ارنجرها در آهنگ سازی و صدا ضعیف تر هستند ولی با امکانات کمتری کار آهنگ سازی رو هم انجام میدن.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع