کیبورد و ارتباط MIDI

مسائل و موضوعاتی که بین کیبوردها با برندهای مختلف مشترک است

مدیران انجمن: behrang، mojtaba190

hashemi
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 104
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱:۵۳ ب.ظ
امتیاز: 10
کیبرد فعلی: Fantom G/Motif XF,ES
کارت صوتی: YAMAHA SW1000XG
نرم افزار: Cakewalk

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

shahriar نوشته شده:سلام خدمت همه دوستان .

اگه ممكنه لطفا" راجع به اتصال دو كيبرد از طريق MIDI به هم ، مطلب بذارين .
مثلا" براي اتصال يك ارنجر با يك سينتي سايزر يا دو ارنجر با هم با برند هاي متفاوت .
قاعدتا" اين كار براي ارتقاء صداهاي يك ارنجر به كار ميره و يكي از كاربردهاش در اجرا هاي زندس .
از خيلي ها شنيدم كه اين كار دردسر داره و بايد از خيرش گذشت . ولي نظر دوستان محترم رو خيلي علاقه مندم بدونم .
پيشاپيش از همه متشكرم .
.
سلام بر شما دوست عزیز،
خوب بستگی دارد که نظر شما چه باشد، در این حالت بسیاری کارها قابل انجام هست، بعلاوه همین مواردی که شما فرمودید.

حتی شما میتونید در حال نواختن با یک کیبرد باشید، و کیبرد دیگر، در حالت رکورد باشد.

وقتی شما دو سیستم را به هم متصل میکنید، بایستی از جزئیات کار به خوبی آگاهی داشته باشید. چه کانال هائی مرتبط باشند و چه کانال هائی خاموش باشند. چه استاندارد هائی در گیر شوند. اطلاعات از کدام کیبرد، به کدام منتقل شود. حتی میتوانید این دو را درحالتی قرار دهید که هر دو به هم اطلاعات بفرستند.

در این مقوله آنقدر بحث و نکته هست که خیلی ها برای درگیر نشدن با مشکلات آن، "عطایش را به لقایش" می بخشند. برای بهتر روشن شدن مطلب، شما بفرمائید که چه دستگاهی را میخواهید به چه دستگاه دیگری و به چه منظوری متصل کنید.

در ضمن، فقط این توانائی در محدوده دو دستگاه نیست. شما میتوانید چندین دستگاه را با هم و به هم متصل کنید.
shahriar
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 24
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹, ۱:۵۵ ب.ظ
امتیاز: 0
کیبرد فعلی: KORG Pa80
محل اقامت: مشهد

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

سلام زياد خدمت جناب hashemi عزيز و ساير بزرگواران .
حقيقتش من pa80 دارم و مي خوام صدا و امكاناتو ارتقاء بدم .اول اجراهاي pa800 و pa2x رو ديدم و زياد خوشم نيومد (به جز بحث امكانات).بعد به فكر دو كيبرده كردن pa80 با TRITON افتادم و نهايتا" Roland Fantom X7 رو دوستان پيشنهاد كردن .
pa80 داراي GENERAL MIDI و X7 داراي GENERAL MIDI2 . اين تفاوت براي اتصال MIDI دو كي بورد به هم مشگلي رو ايجاد نمي كنه؟
آيا ميشه اين دو كي بورد را از طريق MIDI به هم وصل كرد و چندين آهنگ رو زنده با اونها اجرا كرد طوري كه pa80 ارنجر باشد و صداهايي را هم در ريتم و آكورد اتومات و صداي اصلي دست راست از X7 گرفت ؟
و آيا تنظيمات لازم رو ميشه سريع و درست انجام داد و يا ميشه تنظيمات رو ذخيره كرد ؟
خيلي ها گفتن كه اين كار عملي نيست . ولي حتي اگه عملي هم نباشه آيا ميشه دو تا كيبورد رو بدون ارتباط MIDI به هم به كار برد و حد اقل از صداهاي دست راست X7 و شايد يك سري امكانات ديگه اش در اجراي زنده كمك گرفت ؟(چيزي از آب در ميآد ؟)
البته امكانات قوي آهنگ سازي واجرايي x7 به جاي خودش استفاده ميشه كه يه بحث ديگس .
با عرض تشكر فراوان.
hashemi
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 104
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱:۵۳ ب.ظ
امتیاز: 10
کیبرد فعلی: Fantom G/Motif XF,ES
کارت صوتی: YAMAHA SW1000XG
نرم افزار: Cakewalk

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

سلام بر دوست عزیز و گرامی،

shahriar نوشته شده: حقيقتش من pa80 دارم و مي خوام صدا و امكاناتو ارتقاء بدم .اول اجراهاي pa800 و pa2x رو ديدم و زياد خوشم نيومد (به جز بحث امكانات).بعد به فكر دو كيبرده كردن pa80 با TRITON افتادم و نهايتا" Roland Fantom X7 رو دوستان پيشنهاد كردن .
هم ترکیب کرگ تریتون و Pa80 قابل انجام است و هم ترکیب رولند فانتوم X7 با کرگ Pa80. البته اگر از رولند استفاده کنید، میتواند از جهاتی بهتر باشد. شاید داشتن دو تیپ صدای متفاوت از دو برند متفاوت، لذت بخش تر و کاملتر باشد. ولی هر کدام نکات مثبت و منفی خواهند داشت که شما بایستی با توجه به نیازهایتان به آن امتیاز دهید.

یک امتیاز مثبت در بکار گیری تریتون خواهید داشت، و آنهم استفاده مشترک کرگ Pa80 و کرگ تریتون از فایلهای KMP یا KSC ساخته شده یا آماده ای است که توسط شما در گذشته برای کرگ Pa80 جمع آوری شده است که در مورد فانتوم این امتیاز وجود نخواهد داشت.
ولی از طرفی یک امتیاز برای فانتوم خواهید داشت اگر به سمپل ها، صداها و مجموعه صداهای رولند دست پیدا کنید.


shahriar نوشته شده: pa80 داراي GENERAL MIDI و X7 داراي GENERAL MIDI2 . اين تفاوت براي اتصال MIDI دو كي بورد به هم مشگلي رو ايجاد نمي كنه؟
اگر Pa80 ارسال کننده اطلاعات به رولند فانتوم X7 باشه، مشکلی پیش نمیاد، ولی در حالت عکس اون، ممکنه (نه همیشه) مشکلاتی پیش بیاد. برای دانستن محدودیت ها در این حالت، به مرجع MIDI سری بزنید.

shahriar نوشته شده: آيا ميشه اين دو كي بورد را از طريق MIDI به هم وصل كرد و چندين آهنگ رو زنده با اونها اجرا كرد طوري كه pa80 ارنجر باشد و صداهايي را هم در ريتم و آكورد اتومات و صداي اصلي دست راست از X7 گرفت ؟
بله، به خوبی قابل انجام است. توجه بفرمائید که من عرض کردم به خوبی، نه به راحتی!

برای مثال میتوانید صداهای Upper1 را از روی Pa80 و صداهای Upper2 را از روی رولند بگیرید. در زمانی که به صداهای رولند نیاز داشتید به سراغ Upper2 رفته و در غیر این صورت، به سراغ Upper1 بروید.

همچنین میتوانید در تمامی ریتم ها و حالات، از دارم کیت های رولند در بخش درام یا پرکاشن Pa80 استفاده کنید. ولی اگر قصد تلفیق آنرا داشته باشید، اگر چه شدنی است، ولی خیلی سخت خواهد بود.


shahriar نوشته شده: و آيا تنظيمات لازم رو ميشه سريع و درست انجام داد و يا ميشه تنظيمات رو ذخيره كرد ؟
تنظیمات با سرعت قابل انجام نیستند، ولی اگر آنرا قبلا انجام داده باشید و ذخیره کرده باشید، به طرفة العینی قابل استفاده خواهند بود. بله قابل انجامه، ولی نه تنظیمات متعدد!


shahriar نوشته شده: خيلي ها گفتن كه اين كار عملي نيست . ولي حتي اگه عملي هم نباشه آيا ميشه دو تا كيبورد رو بدون ارتباط MIDI به هم به كار برد و حد اقل از صداهاي دست راست X7 و شايد يك سري امكانات ديگه اش در اجراي زنده كمك گرفت ؟(چيزي از آب در ميآد ؟)
البته امكانات قوي آهنگ سازي واجرايي x7 به جاي خودش استفاده ميشه كه يه بحث ديگس .
البته که قابل انجامه، من سالها از این قابلیت بهره برده ام.

برای مثال یک کاسیو HT-6000 به عنوان ارنجر و یک SC-55 به عنوان تولید کننده صدا !!!

یا یک یاماها PSR-64 و یک رولند سری E

یک کاسیو CT-660 و یک رولند G

یا یک کرگ سری N و یک تکنیکس سری KX

یا یک پرشین و یک رولند XV

و همچنین تلفیق متنوعی از رولندها ....

اصلا نگران نباشید، در مملکت ما، خیلی افراد، خیلی چیزهائی میگن که ناشی از عدم آگاهی اونهاست. بهتره این دسته از افراد دو عبارت رو خوب یاد بگیرند. اول یاد بگیرند که گاهی نیاز است که بگویند نمیدانیم. دوم یاد بگیرند که وقتی نتوانستند کاری را انجام بدهند، بگویند ما نتوانستیم، شاید شما بتوانید!!!
shahriar
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 24
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹, ۱:۵۵ ب.ظ
امتیاز: 0
کیبرد فعلی: KORG Pa80
محل اقامت: مشهد

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

سلام خدمت دوست عزيز جناب hashemi و سايرين
hashemi جان راستش منو با پاسخهاي بسيار با حوصله و مفيدتون شرمنده كردين و جا داره كلي تشكر كنم .
ضمنا" اميدوارم ساير اساتيد نيز افتخار بدن و مارو در اين بحث راهنمايي كنن .
ببين hashemi جان فرض استفاده از pa80 به عنوان ارنجر و Fantom X7 به عنوان سينتي و اتصال MIDI اين دو و همانطور كه گفته شد تفاوت GENERAL MIDI و GENERAL MIDI2 و ساير مشكلات در دو اينسترومنت است.
حالا دقيقا" اگه بخواهيم 4 عدد از صداهاي آكورد اتومات و همچنين باس اتومات رو از X7 بگيريم طوري كه ارنجر اينارو كنترل كنه و پاساژ و ساير اجزاء ريتم را هم بشه روي همون صداها اعمال كرد ، آيا امكانش هست ؟
ميشه لطفا" يه كم توضيح بدي كه هركدوم از اينسترومنتها چه جوري وصل ميشن و چي ميدن و چي ميگيرن و صدا هاي هر كدوم از تو كدوم در مياد ؟
با عرض تشكر فراوان .
hashemi
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 104
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱:۵۳ ب.ظ
امتیاز: 10
کیبرد فعلی: Fantom G/Motif XF,ES
کارت صوتی: YAMAHA SW1000XG
نرم افزار: Cakewalk

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

با سلام خدمت شما دوست عزیزم،

shahriar نوشته شده:
ببين hashemi جان فرض استفاده از pa80 به عنوان ارنجر و Fantom X7 به عنوان سينتي و اتصال MIDI اين دو و همانطور كه گفته شد تفاوت GENERAL MIDI و GENERAL MIDI2 و ساير مشكلات در دو اينسترومنت است.
همانطور که عرض کردم، اگر دستگاه Pa80 که ارنجر است و ریتم و تنظیم آهنگ رو هدایت میکنه، استانداری قدیمی تر از دستگاه تولید صدا (در مورد شما رولند فانتوم X7) داشته باشه، مشکلی پیش نمیاد. البته هر دو دستگاه GM2 هستند و به همین دلیل نبایستی مشکلی داشته باشید. ولی مگر همیشه شما از صداهای GM استفاده میکنید؟ هیچکدام از ما که از دستگاه های جدید بهره میبریم، از صداهای GM استفاده نمیکنیم و اغلب از صداهای مختص همان دستگاه استفاده میکنیم.

در کرگ Pa80 همه صداها دارای استاندارد GM هستند؟ خیر! برای مثال کرگ Pa80 دارای 660 صدای کارخانه ای است که از این صداها تنها 256 عدد آن استاندارد GM2 را دارد. رولند فانتوم X7 دارای 256 صدای GM2 و 1152 صدای غیر استاندارد و مختص همین مدل از رولند است. خوب شما باقی صداها رو چه میکنید؟ استفاده نمیکنید؟ توجه کنید که برای استفاده از این صداها راه های زیادی هست. اول آنکه در زمان ریتم سازی، با مشخصه های SysEx اطلاعات مختص به انتخاب آن صدا را در قسمت ریتم سازی وارد کنید و یا کانال های MIDI سیستم را بر انتخاب صدا منطبق کنید. بازهم عرض میکنم که نشدنی نیست ولی آسان هم نیست!


shahriar نوشته شده: حالا دقيقا" اگه بخواهيم 4 عدد از صداهاي آكورد اتومات و همچنين باس اتومات رو از X7 بگيريم طوري كه ارنجر اينارو كنترل كنه و پاساژ و ساير اجزاء ريتم را هم بشه روي همون صداها اعمال كرد ، آيا امكانش هست ؟
بله، میتوانید صداهای هر کدام از اجزاء رو که نیاز دارید از رولند بگیرید. برای مثال ACC1 و ACC3 و Drum از Pa80 پخش بشه و ACC2 و ACC4 و ACC5 و باس و پرکاشن از روی رولند پخش بشه.


shahriar نوشته شده: ميشه لطفا" يه كم توضيح بدي كه هركدوم از اينسترومنتها چه جوري وصل ميشن و چي ميدن و چي ميگيرن و صدا هاي هر كدوم از تو كدوم در مياد ؟
شما یک کابل میدی از Midi Out دستگاه کرگ Pa80 وصل میکنید به Midi In رولند فانتوم X، در این حالت بایستی اجزاء و کانال های مربوطه را با این تنظیمات همخوان کنید. برای مثال کانال 1 از MIDI را که مربوط به Upper 1 میباشد را بر روی Pa80 نگاه داشته ولی کانال 2 از MIDI که مربوط به صدای ساز دوم دست راست است را به رولند میفرستید. دقیقا همین تنظیمات را میتوانید برای آکورد ها و باس و دارم و پرکاشن انجام دهید.

در هر لحظه ای که بصورت عادی بایستی نت ای بر روی Pa80 اجرا شود، در صورت انتقال آن به رولند، کد آن نت، از طریق کابل میدی به رولند ارسال شده و نت مربوطه به جای اجرا در Pa80، در رولند اجرا میشود. فقط شما بایستی توسط یک میکسر صداهای کرگ و رولند را مخلوط کرده و سپس به تقویت کننده بفرستید.
behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8559
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 229 دفعه
تشکر شده: 273 دفعه

Re: کیبرد و MIDI

پست خوانده نشده

اين هم عكس رابط (كابل) MIDI/USB كيبردهاي امروزي.
براي اينكه با كابل تبديل پرت استاندارد ميدي به يو اس بي اشتباه نشود.
تصویر
تصویر
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
آواتار کاربر
reza523573
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 133
تاریخ عضویت: جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۸۹, ۵:۱۲ ق.ظ
امتیاز: 0
اولین ساز: PSR A3
کیبرد فعلی: PSR A1000
کارت صوتی: Genious
نرم افزار: FL Studio
موبایل: 1100
زمينه تخصص: ريتم سازي باكيبرد
محل اقامت: شیراز

ترکیب دو صدا در کیبورد MIDI

پست خوانده نشده

سلام دوستان یکی از دوستان من که قصد خرید ارگ داشت، به راهنمایی من رفت سراغ کیبورد میدی و الان من خودم هم دارم با نرم افزار (FL) کار می کنم. راستش دیشب خواستیم مثل ارگ که دو تا صدا رو برای دست راست مخلوط می کنن این کار رو برای میدی کنترلر بکنیم و یه دونه از صداها هم یه یه اکتاو بالاتر از اون یکی باشه. هر چی توی این منوهای FL گشتیم چیزی پیدا نشد. اگه راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم. راستی صداهایی که می خواهیم ترکیب کنیم از Presetهای Styrus هست. ممنون
سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است شریف
نتوان مرد به سختی که من اینجا زادم
behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8559
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 229 دفعه
تشکر شده: 273 دفعه

Re: ترکیب دو صدا در کیبورد MIDI

پست خوانده نشده

رضا جان خوبي؟
اين سوال مربوط به نذم افزار و VST ها ميشود.توي بخش نذام افزارها بپرس.چون تركيب صدا با VST توسط منو هاي خود اون نرم افزار انجام ميشه.
مموفق باشي دوست من.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
Mammad
عضو فعال
عضو فعال
پست: 350
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۸, ۱۰:۱۳ ب.ظ
امتیاز: -5
کیبرد فعلی: Pa1x,Pa500,T2
نرم افزار: Cubase,FL

Re: ترکیب دو صدا در کیبورد MIDI

پست خوانده نشده

reza523573 نوشته شده:سلام دوستان یکی از دوستان من که قصد خرید ارگ داشت، به راهنمایی من رفت سراغ کیبورد میدی و الان من خودم هم دارم با نرم افزار (FL) کار می کنم. راستش دیشب خواستیم مثل ارگ که دو تا صدا رو برای دست راست مخلوط می کنن این کار رو برای میدی کنترلر بکنیم و یه دونه از صداها هم یه یه اکتاو بالاتر از اون یکی باشه. هر چی توی این منوهای FL گشتیم چیزی پیدا نشد. اگه راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم. راستی صداهایی که می خواهیم ترکیب کنیم از Presetهای Styrus هست. ممنون

راهنمایی: باید قابلیت Layer رو توی FL یاد بگیری !
من الان فراموش کردم توضیح بدم. از دوستان بپرسی حله ! تصویر
آواتار کاربر
reza523573
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 133
تاریخ عضویت: جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۸۹, ۵:۱۲ ق.ظ
امتیاز: 0
اولین ساز: PSR A3
کیبرد فعلی: PSR A1000
کارت صوتی: Genious
نرم افزار: FL Studio
موبایل: 1100
زمينه تخصص: ريتم سازي باكيبرد
محل اقامت: شیراز

Re: ترکیب دو صدا در کیبورد MIDI

پست خوانده نشده

Mamad نوشته شده:
reza523573 نوشته شده:سلام دوستان یکی از دوستان من که قصد خرید ارگ داشت، به راهنمایی من رفت سراغ کیبورد میدی و الان من خودم هم دارم با نرم افزار (FL) کار می کنم. راستش دیشب خواستیم مثل ارگ که دو تا صدا رو برای دست راست مخلوط می کنن این کار رو برای میدی کنترلر بکنیم و یه دونه از صداها هم یه یه اکتاو بالاتر از اون یکی باشه. هر چی توی این منوهای FL گشتیم چیزی پیدا نشد. اگه راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم. راستی صداهایی که می خواهیم ترکیب کنیم از Presetهای Styrus هست. ممنون

راهنمایی: باید قابلیت Layer رو توی FL یاد بگیری !
من الان فراموش کردم توضیح بدم. از دوستان بپرسی حله ! تصویر
سلام و ممنون از جواب های دوستان
راستش خودم دیشب توی این کتاب Bible of FL راهش رو یاد گرفتم.
حالا برای دوستان توضیح میدم (گرچه اینجا شاید جاش نباشه و دوستان هم همگی بلد هستن تصویر )
1-ابتدا یه channel جدید اضافه می کنیم
2-روی این channel کلیک راست کرده و Layer رو انتخاب می کنیم
3-حالا می تونیم channel های دیگه رو به عنوان children های این Layer انتخاب کنیم به این صورت که Layer رو انتخاب می کنیم و چراغ های کوچیک سمت راست channel هایی که می خواهیم children باشن با right click روشن می کنیم(سبز میشن)
4-حالا گزینه set children رو توی پنجره تنظیمات Layer انتخاب می کنیم
سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است شریف
نتوان مرد به سختی که من اینجا زادم
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مباحث مشترک”

  • اطلاعات