آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

مسائل و موضوعاتی که بین کیبوردها با برندهای مختلف مشترک است

مدیران انجمن: behrang، mojtaba190

behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8550
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 228 دفعه
تشکر شده: 265 دفعه

آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

یک مقاله کوتاه برای کسانی که میخوان بیشتر با ساز کیبرد آشنا بشن
تعاريف:
کيبرد هم همچنين يک ساز است و از خانواده سازهاي کلاويه اي.
ساز کلاويه اي سازي است که روش نواختنش بوسيله ي کلاوي ها انجام ميشود.
کلاوي يک کليد اهرمي مخصوص براي نواختن نت هاي موسيقي است که همشکل خانواده سازهاي پيانو و انواع ديگر کار ميکند.
پيانو - ارگ کليسا - ارگان فلوت - ملوديکا - هارپسيکورد - آکاردئون همه نمونه هايي از سازهاي طبيعيه کلاويه اي هستند که با برق کار نميکنند و تاريخشون قدمت بيشتري نسبت به کيبردهاي امروزي داره.

کيبردهاي امروزي:
اما کيبردهاي امروزي ديگه تفاوت هاي عمده اي با اون سازها دارند و دیگه تنها يک ساز نيستند و مجموعه ای از موسیقی و سازهای مختلف هستند.من هميشه گفتم که کيبرد نميتونه هيچ سازي رو مثل طبيعيش اجرا کنه ولي در عين حال هيچ سازي هم به کاملي و متنوع بودن کيبرد نيست. انواع سازها با امکانات تغیری و تنظیمی متنوع همراه با همنوازی آنها به هر شکلی که شما میخواهید.
امروزه ديگه کيبردهاي الکترونيک تنها کار نوازندگي رو انجام نميدن.
قبل از توضيح اين مطلب بايد بگم که کيبرد ها انواع و اقسام دارند و کلا هر ساز کلاويه اي رو که با برق کار بکنه شامل ميشن.
مثل انواع الکترو پيانو
سازي به نام کلاوي
پيانو هايي که با برق کار ميکنند
و...

اما کيبردها در جهت کاربردي 4 نوع دارند:
سينت سازر Synth Sizer
سکووانسر Sequencer
ارنجر Arranger
میدی کیبرد Midi Keyboard


سينت سازر ، مخصوص صدا سازي هست و قدرت و امکاناتش در صداسازي بيشتره.
سکووانسر ، مخصوص آهنسازي هست و قدرت وامکاناتش در آهنگسازي بيشتره.
ارنجر ، همونطور که از اسمش پيداست کارش چيدمان و آماده سازيه نواختن است. ودارای سرعت عمل بیشتری برای کارهای زنده است که با یک کیبرد ارنجر میتونید یک آهنگ کامل رو بنوازید.
میدی کیبرد ، خودش بتنهایی کاری انجام نمیده و با اتصال به کامپیوتر روی نرم افزارهای اهنگسازی مناسب میشه باهاشون نواخت و توی نرم افزار ضپط کرد.

در حال حاظر اکثر اين کيبردها ترکيبي از خصوصيات يکديگر رو دارند و فقط جزئيات حذف شده ولي با اين حال بيشترين کاربر و مشتري در کشور ما مربوط به نوع ارنجر است و اين بعلت نوع استفاده اون در اجراهای زنده است.
مثلا از یک کیبرد سینت سایزر یا سکووانسر نمیشه در یک اجرای زنده برای نواختن کامل آهنگ استفاده کرد و ریتم و آکورد و صدا رو در یک زمان همراه با امکانات دیگه ی کامل کننده بکار برد. والبته خوب مطمئن هم باشید که صداهایی هم که یک سینت سایزر تولید میکنه خیلی بهتر و زیبا تر است از یک کیبرد ارنجر. همینطور آهنگسازی با سکووانسرها حرفه ای تر و کاملتره.

استفاده از کیبرد:
خوب حالا که فرق انواع کیبردها رو بطور کلی گفتم می تونم بهتر امکانات و استفاده های کیبرد رو بگم.
باید بگم براستی هر کسی سازش رو دوست داره و اگر اون رو خوب بنوازه مطمئنن به اون عشق می ورزه ، ولی در مورد کیبرد کمی عشق ورزیدن میتونه بیشتر باشه وبه یک نیاز تبدیل بشه. حالا این نیاز میتونه روحی باشه، میتونه کاری و مادی باشه، ومیتونه حتی اجتماعی و کاری باشه. میتونه در مورد نواختن موسیقی باشه، یا درمورد ساختن اجزاء موسیقی باشه ، مثل ساختن ریتم-ساختن آهنگ-ساختن صدا یا ساختن انواع مختلفی از اجزاء تشکیل دهنده آهنگ- حتی میتونه در جهت الکترونیک و کارهای نرم افزاری باشه. در جهت موسقی های امروزی که شامل DJ و کار با سمپل و Audio میشه. بهرحال کیبرد نه تنها یک ساز نیست بلکه تنها ساز نیست.
کیبرد یک وسیله الکترونیکه که چندین و چند شکل میشه ازش لذت برد و استفاده کرد.
این رو مطمئن باشید و بدونید که اگر کسی تمام استفاده های کیبرد رو بلد بشه دیگه هرگز نمیتونه ازش بگذره و حتی بخاطرش ممکنه از خیلی چیزهای مهم زندگیش بزنه مثل خود من.

آره دوستان خوب ، با یه کیبرد نه تنها میشه نواخت ، بلکه میشه ساخت و گوش کرد.
با یه کیبرد میشه اول یه ریتم خوب و مناسب رو ساخت و تنظیم کرد
بعد صداهای مورد نیاز اون رو ترکیب و تنظیم و اماده کرد
بعد اون رو قسمت به قسمت و مرحله به مرحله تبدیل به یک آهنگ کامل و زیبا کرد
تازه اگر لازم باشه هنوز قسمت های زیادی هست که میشه برای این کار اماده کرد

با یه کیبرد میشه موقع خوشحالی و شادی یه ریتم تند وشاد با آکورد پر و شلوغ گذاشت و با یه صدای تیز و مناسب هیجان درونی خود رو خالی کرد.
یا وقتی که ناراحتیم و یه مشکلی داریم ریتم 8Beat یا Walts یا SlowRack بذاریم و با صدای String یا Oboe یا Harmonica یا انواع صداهای Pad یا Piano یه موسیقی ملایم و غمگین بر گرفته از احساس درونی خودمون بزنیم.

با یه کیبرد میتونیم یه آهنگ کامل رو برای کسی که دوستش داریم و یا باهاش مشکل داریم یا برای مناسبت خاصی یا هر گزینه ی دیگه ای که بخاهیم بسازیم و ارئه کنیم. و بدونه استفاده از هیچ ساز دیگه ای میشه این کار رو با کیبرد انجام داد والبته اگر ساز های زنده ی دیگه ای هم باشن خیلی بهتر میشه ولی موضوع اینه که با هیچ ساز زنده ی دیگه ای نمیشه یک آهنگ رو حتی در حر معقول ساخت.
کارکردن با کیبرد جوریه که اگر بهش وارد بشید میتونید با خیلی از نرم افزارها و سخت افزارهای دیگه نسبتا کار کنید.
مثلا ساز الکترونیک پرکاشن وسیله ایه برای ایجاد ریتم بطور زنده ، یا حداقل همنوازی با ریتم و پر کردن اون که تشکیل شده از چند دکمه یا پد از جنس لاستیک فشرده که با زدن روی اونها صدای یک ساز کوبه ای تولید میشه.
حالا جالب اینه که در اوایل ورود این ساز به موسیقی همه تصور میکردن کسی که به نواختن ساز کوبه ای مهارت داره بیشتر و راحت تر میتونه با این دستگاه کار کنه ولی بعد مشخص شد کسی بهتر میتونه با این ساز کار کنه که به ریتم و ریتم سازی و استفاده درست از پرکشان ها در فضا های مناسب اهنگ آشنا باشه.

امکاناتی از کیبردها:
TRANSPOSE: بالا و پایین کردن نت کل کیبرد در هربار فشار دکمه به اندازه نیم پرده یا یک کلاوی
OCTAVE: بالا و پایین کردن نت قسمت های مختلف کیبرد در هر بار فشار دکمه به اندازه 12کلاوی یا یک اکتاو (بدونه احتساب خوئ نتی که روش هستیم)
TEMPO: تنظیم سرعت اجرا
METRONOME: صدای تیک تاکی که همان سرعت اجرا را نشوان میدهد
STYLE: ریتم
INTRO: شروع کننده ی ریتم
ENDING: تمام کننده ریتم
FILL_IN: جدا کننده قطعه های موسیقی در ریتم
REVERB: نوعی افکت که صدا در نوع های مختلفی مثل صدای درون قار میپیچد
CHORUS: نوعی افکت که در نوع های مختلفی صدا را بظاهر چندتایی میکند
PITCH BEND: نوعی پیچ گردان است که صدا را بصورت موج ، بسته به حرکت آن توسط نوازنده بالا و پایین میکند
MODULATION: نوعی پیچ گردان است که صدا را بصورت لرزنده در می آورد به بیان دیگر آن را میلرزاند.(در کیبرد های پیشرفته تر این پیچ تغییرات بیشتری روی صدا انجام میدهد)
MIDI: یک کلمه اختصاری جهانی با فرمت های جهانی برای اتصال دیجیتال انواع ساز یا سیستم هایی که از این سیستم میدی پشتیبانی میکنند به همدیگر و اجرای محصولاتی که توسط این فرمت ساخته شده اند
SCALE TUNING: تنظیم ظزیف تک به تک نت ها و کلاوی ها . از این سیستم برای سنتی کردن گام های محلی کشورها استفاده میشود.مثلا برای کشور خودمان تنظیم گام ماهور یا شور و...
SUSTAIN: در صدا ایجاد کشش میکند و نت ها بصورت کشش دار و آرام آرام قطع میشوند (در مدل های پیشرفته این سیستم تنظیم ویا برعکس میشود)
PORTAMENTO: هنگام نواختن ، جهش یک نت به نت دیگر بصورت موج موج صورت میگیرد
MONO/POLY/SOLO: نواختن روی کلاوی ها بصورت چندتایی انجام بگیرد یا با فشار هر کلاوی صدای کلاوی های قبلی قطع شود (خاموش یا روشن)
__________________________________________________
تمام این مطالب تجربی است و با نام بهرنگ میوه ثبت میشود
با تشکر از سایت خوب ارتعاش و مسئولین محترمش.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
آواتار کاربر
sa3er
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 144
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷, ۶:۴۵ ب.ظ
امتیاز: 1
کیبرد فعلی: ESi KeyControl 25
کارت صوتی: Fast Track MK II
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

خیلی لذت بردم. مرسی.

من چند تا دکمه و wheel روی میدی کنترلرم هست هنوز نمی دونم دقیقا کاربردشون چی هست. شما تو توضیحتون ننوشته بودید. گفتم شاید اطلاع داشته باشید.

LSB
MSB
Ctrl. Assign
Data Wheel

میدی کنترلر من همینطور که در سمت راست نوشته شده ESI KeyControl 25 هست.
(این عبارت سانسور شده است)
تصویر
Persian Electronic Music Community
تصویر
behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8550
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 228 دفعه
تشکر شده: 265 دفعه

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

sa3er نوشته شده:خیلی لذت بردم. مرسی.

من چند تا دکمه و wheel روی میدی کنترلرم هست هنوز نمی دونم دقیقا کاربردشون چی هست. شما تو توضیحتون ننوشته بودید. گفتم شاید اطلاع داشته باشید.
LSB
MSB
Ctrl. Assign
Data Wheel
میدی کنترلر من همینطور که در سمت راست نوشته شده ESI KeyControl 25 هست.

سلام. والا من با کنترل midi دقیقا کار نکردم .ولی اگه اشتباه نکنم LSB و MSB هرکدوم یک کد اختصاری برای سکووانس هستند که وقتی ریتمی یا آهنگی مسازید جزو تنظیمات استانداری هستند که توی لیست سکووانس قرار میگیرند. البته من نمیدونم کارشون توی کنترل میدی چیه ولی توی نرم افزاری که باش کار میکنی بیشتر روشون تست کن ببین چه تغیراتی ایجاد میکنند.

Ctrl. Assign هم احتمالا کار مشخص کردن وظیفه ی کیبردت رو انجام میده.
Data Wheel هم احتمالا باید از روی معنیش بری و تغیراتش رو در نرم افزار پیدا منی.

البته باید ببخشی چون من گفتم با کیبرد میدی زیاد نکردم و مهم تر اینکه این دکمه ها خاص یک مدل کیبرد هستن و من دکمه و سیستم هایی رو میتونم توضیح بدم که حالت عمومی داشته باشند.
چیزهایی کخ من توضیح دادم عمومی هستند.
حالا شما یه زحمت بکش و نام و مدل کیبردت رو بنویس شاید کسی از دوستان لطف بکنه و بیاد جواب بهتری برای شما بده.
موفق و پیروز باشید.

بهرنگ
behrang_miveh@yahoo.com
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
آواتار کاربر
ast1356
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 24
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷, ۶:۴۳ ب.ظ
امتیاز: 0
اولین ساز: گارمون psr64 sa20
کیبرد فعلی: tyros 3
کارت صوتی: creative x-fi
نرم افزار: fl 8
موبایل: galaxy s3
زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
محل اقامت: آستارا
تماس:

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

سلام ،

فكر كنم ميدي كنترلر شما اين باشه
تصویر

data wheel يعني چرخ اطلاعات كه اون براي تغيير در پارامترهاي تنظيمات هستش.

اون يكي ها رو هم بايد ببينيد تو نرم افزارها ميتونيد باهاش چيكار بكنيد.
gholamreza
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 7
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷, ۱۱:۴۹ ب.ظ
امتیاز: 0

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

سلام.ممنون مطلب جالبي بود!
اقا من چنتا سوال دارم كه بد جوري دنباله جوابشونم! :D
1.ايا اين امكان وجود داره كه يه كيبرد از نوع ارنجر رو به نرم افزاري مثل اف ال متصل كرد؟

2.من توي اكورد ها مشكل دارم و خيلي هم دوست دارم ياد بگيرم ولي امكان رفتن به كلاس برام مقدور نيست دنبال يه كتاب يا يه منبع خوب مي گردم تا ياد بگيرم اگه سراغ دارين لطفا معرفي كنين؟

3.كيبردهايي مثل korg pa 50/80 كه با سمپل هم كار مي كنن چه پسوندهايي رو پشتيباني مي كنن؟(مپلا wave)
با تشكر از شما!
behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8550
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 228 دفعه
تشکر شده: 265 دفعه

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

gholamreza نوشته شده:سلام.ممنون مطلب جالبي بود!
اقا من چنتا سوال دارم كه بد جوري دنباله جوابشونم! :D
1.ايا اين امكان وجود داره كه يه كيبرد از نوع ارنجر رو به نرم افزاري مثل اف ال متصل كرد؟

2.من توي اكورد ها مشكل دارم و خيلي هم دوست دارم ياد بگيرم ولي امكان رفتن به كلاس برام مقدور نيست دنبال يه كتاب يا يه منبع خوب مي گردم تا ياد بگيرم اگه سراغ دارين لطفا معرفي كنين؟

3.كيبردهايي مثل korg pa 50/80 كه با سمپل هم كار مي كنن چه پسوندهايي رو پشتيباني مي كنن؟(مپلا wave)
با تشكر از شما!

سلام. سعی کن سوالاتت رو توی تایپیک های مناسبش عنوان کنی گلم.
1-بله.من الان دقیقا همین کار و میکنم.کیبرد ارنجرم رو با usb به pc و نرم افزار مرتبط کردم و راحت کار میکنم.
2-اگه تهران هستی توی خیابون جمهوری یه گشتی بزن گیرت میاد.
3-PA50 که اصلا یک دستگاه استاندارد و مناسب نیست و همین کار مجلس هم با کلی تلفات انجام میده، چه برسه به کارهای سمپل و از این قبیل. ولی PA80 فورمت WAVE رو ساپورت میکنه.که البته در کل اگه کسی بخواد کار سمپل رو دنبال کنه بهتره از pa80 فراتر بره.چون این دستگاه امکانات و سیستم هاش دیگه خیلی قدیمی شده و بروز نیست.

امیدوارم موفق و پیروز باشی.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
آواتار کاربر
rahman
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 5
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷, ۶:۳۸ ب.ظ
امتیاز: 0
کیبرد فعلی: Axiom61
کارت صوتی: M-AUDIO
نرم افزار: Fl Stoudio
تماس:

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

سلام
وقتی کیبوردبه کامپیوتر وصل میشه, آیا امکانش هست که مثل میدی کنترلرها, پارامتری رو در نرم افزار به کلیدی در کیبورد assign یا link کرد ؟ یا اینکه فقط نت ها رو تشخیص میده ؟
و اگه ممکنه کیبوردی در حدود 400-500 تومن معرفی کنید و یه کم توضیحات در موردش بدین, ممنون.
This is the road to hell
آواتار کاربر
ast1356
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 24
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷, ۶:۴۳ ب.ظ
امتیاز: 0
اولین ساز: گارمون psr64 sa20
کیبرد فعلی: tyros 3
کارت صوتی: creative x-fi
نرم افزار: fl 8
موبایل: galaxy s3
زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
محل اقامت: آستارا
تماس:

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

rahman نوشته شده:در مورد سینتی سایزرها میشه توضیح بدین ؟
من یه چیزی می خوام که تاحدودی کار میدی کنترلر رو انجام بده و در عین حال خواص ارنجرها رو هم داشته.
در مورد کلیدهای نیمه سنگین هم توضیح بدین و مدلهایی که این ویژگی رو دارند.
با تشکر
شما ميتونيد از سينت سايزرهاي كرگ مثل x-5d استفاده كنيد ولي اين سينتي سايزرها خواص ارنجر رو ندارن يا اگر هم داشته باشند در حد سكئوانس هستش.

در كيبردها 3 جور كلاويه داريم.

سري اول يا آماتور يا كلاويه سبك مثل همه كيبردهاي ارزوني كه تو بازار هستند كه كه از خصوصيات اونها اينه كه بسيار نرم هستند و نميشه خيلي با احساس باهاشون برخورد كرد چون خيلي زود خراب ميشن اگه با ملايمت نواخته نشن. مثل korg pa50&80&800&500 يا اكثر مدلهاي ياماها و خيلي از مدلهاي ارزون رولند.

سري دوم يا حرفه اي يا كلاويه نيمه سنگين كه خصوصيت اونها محكم بودن و قابليت زياد انتقال احساس بين نوازنده و ساز. عمرشون طولاني تره مثل : roland g-70 و korg pa1xpro و yamaha tyros 2-3 .

سري سوم كلاويه پيانويي يا هامر اكشن كه بيشتر اونهايي كه علاقه زيادي به كلاويه پيانو دارن ميرن به طرفش.
آواتار کاربر
Sunami
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 415
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸, ۱۰:۲۲ ق.ظ
امتیاز: 30
اولین ساز: YAMAHA PSR 500
کیبرد فعلی: Roland GW-8E V-2
نرم افزار: FL Studio
موبایل: Nokia 1100
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند كيبرد
محل اقامت: همین دور و برا
تشکر شده: 1 دفعه

بخون به درت میخوره (اضطراب در نوازندگي و راههاي غلبه بر آن)

پست خوانده نشده

سلام بروبچ
از اون روز که آدرس ایمیلم توی اون تایپیک اسمشو نیار گذاشتم یه عالمه ایمیل برام اومد ولی سوال هایی که پرسیده بودن بوی سوالهایی رو می دادکه معلوم بود خجالت می کشیدن اگه توی جمع بیان کنن، یا کسی به اونها جواب نده، یا خدایی نکرده کسی اونها رو مسخره کنه.(برای نمونه یکی از بچه ها در مورد کارکردن با یه مدل کیبورد مدل پایین سوال کرده بود ونوشته بود می ترسم که ...... فریاااااااااااد خدااااااااااا) بعضی از این سوالها هم اینقدر جدی بود که کلأ از اعتماد به نفس بعضی از بچه ها نا امید شدم. آقا ما جمع شدیم به هم کمک کنیم وگرنه توی خیابون مورد واسه کرکرخنده اینقدر زیاده که واسه هزار سال خندیدن بسه.
خیلی از سوالات رو خصوصی جواب دادم. ولی این یکی سوالی بود که برای خود منم جالب بود گفتم شاید بعضی از بچه ها هم این سوال رو داشته باشن پس براش ایمیل زدم وگفتم جوابش رو اینجا بگیره کلی زیرو رو کردم تا یه جواب قابل قبول برای این سوال پیدا کردم آقا توی این دو روز گذشته رو خودم امتحان کردم عین آب روی آتیش بود (این روانشناسی عجب علم توپیه) متن سوال خیلی دلسرد کننده بود که برای این که دوستمون ناراحت نشه براتون نمی نویسمش اما کلیت سوال این بود که من هر وقت برای کسی ساز میزنم با حرارت بدنم میشه چایی دم کرد و بعد از هربار اجرا انقدر عرق می کنم که تمام شستیهای ساز کلأ خیس میشه و دچار کمبود آب میشم.
اضطراب در نوازندگي و راههاي غلبه بر آن
روانشناسان معتقدند که اضطراب از يک احساس، شروع ميشود واگر اين احساس حاصل يک شناخت غيرمنطقي موهوم و غيرواقعي باشد و خطري شما را تهديد نکند، پس شناخت شما غيرمنطقي است و بايد بازسازي شود.
بنابراين نخستين اقدام بايد به دست آوردن شناخت جديد و درک واقعيت جديد باشد. هر فرد موفق ،براي موفقيت خود ،اصول ،مرامنامه و معيارهايي دارد. چنين فردي،آگاهانه ،هدف و انگيزه و چهارچوبهاي اساسي فعاليتش را ،حداقل ،نزد خود ،به روشني بيان ميکند.
هر چه اين معيارها و مرامنامه،منطقي تر و عملي تر باشدو داراي تناقض و ابهام کمتري باشد و با شخصيت آن فرد ،بيشتر تلفيق و ترکيب شده باشد ،او موفقيت بيشتري خواهد داشت.
اگر موسيقي ،نظام زيبايي ها وزيباشناسي صدا و صوت و سکوت است، پس چه عواملي ،قطعه موسيقي را ،هنگام اجراي زنده ،زيباتر و هوش رباتر ميکند؟
آيا چيزي غير از وضع روحي نوازنده ،آرامش و تمرکز و خلسه و مکاشفه و از خود بي خودي او؟
براي نمونه، فردي که با اهدافي کوچک، مثلا خودنمايي، هوس، پيروي از مد، جلب توجه، مشهورشدن و از اين قبيل اهداف ، به روي صحنه مي رود، اگر هم موفقيتي پيدا کند ، مدت طولاني پايدار نخواهد ماند و دوام نخواهد آورد. و يا فردي که انگيزه او خودشيفتگي ،خودبزرگ پنداري، برتري طلب، رقابت ناسالم، ويا تعريف و تمجيدهاي غيرواقعي افراد خانواده در جلسات خانوادگي باشد باز هم داراي موفقيت بزرگ و طولاني نخواهد شد. و يا کسي که در تنهايي، خود را نابغه مي پندارد ولي پشتکار و تلاش چنداني ندارد و به انتقادها بي توجه است، او هم قرباني شناخت نادرست خود از واقعيت و قرباني تضادهايي است که در مرامنامه و معيارهاي او وجود دارد.
بنابراين، شناخت واقعيتها و نداشتن تناقض در مرامنامه شخصي ،مي تواند نخستين اقدام، در مبارزه با اضطراب باشد.
اضطراب چيست؟
اضطراب ،ترس از پيش آمدن خطر و شرايط نامطمئن و از دست دادن امنيت است.
هنگام اضطراب دراثر به هم خوردن تعادل اکسيژن وگاز کربنيک در خون فرد دچار مشکل تنفسي مي شود.
از نظر فيزيولوژيک ثابت شده که حتي فکر کردن به موضوع مضطرب کننده باعث ايجاد آثار جسمي اضطراب مانند تنگي نفس احساس خفگي افزايش تپش قلب تعريق و غيره مي شود.
اضطراب از احساس بي امنيتي و بي اطميناني نسبت به شرایط فعلی شروع مي شود . اضطراب احساس قرار گرفتن در موقعيتي ناشناخته و مبهم است.
روي اين واژه ها دقت کنيد:
در مورد بي امنيتي مي توان گفت هنگامي است که عاملي ايمني و امنيت حياتي شما را به خطر مي اندازد و يا آن را مختل مي کند.
بي اطميناني يعني به عملکرد نيرويي يا ابزاري اطمينان نداريد و مطمئن نيستيد که در لحظه ی مناسب کارخود را درست انجام دهد.
در زمان قرارگرفتن در موقعيتي ناشناخته، نياز داريد که آن موقعيت را بشناسيد. به زمان و بررسي نياز داريد. مبهم يعني در شناخت خود دودل و مردد هستيد و درک روشن و مشخصي نداريد.
همه اين موارد ،مربوط به شناخت شما است.
همين شناخت است که اگر دچار تناقض باشد و به پرسشهاي آن پاسخ درست و قانع کننده نداده باشيد باعث همان احساس ناخوشايند و اضطراب شما مي شود.
بنابراين برطرف کردن موارد بي اطميناني ابهام و ترديدها مي تواند در بازسازي شناخت شما و ايجاد احساسي خوشايند اقدامي اساسي باشد.
تهيه فهرستي از مواردي که بايد انجام دهيد و پاسخ واقع بينانه شما به اين پرسشها ميتواند باعث اطمينان و احساس امنيت شما و در نتيجه رفع اضطراب شود.
منبع : چگونه نوازنده خوبي باشيم (پاسکال بيانيک)
کلیّت من این طور برداشت کردم که:
اولأ در هرکاری باید باید هدف رو درست در نظر گرفت.(اهداف اشتباه علاوه بر راه اشتباه عواقب بدی به دنبال دارن)
دومأ این که از موقعیتی که در اون هستید درک درست و واقع گرایانه داشته باشید نه خیلی سخت بگیرید نه خیلی شُل و وِل (به قول دوستم فکر کن تموم اونایی که داری براشون ساز می زنی کیسه های پر سیب زمینیه نه آدم)
سوم محیط را طوری ایجاد کن که در اون احساس امنیت کنی مثلأ سازت رو چک کن که درست کار میکنه یا فیش ها رو چک کن و هزار تا مورد دیگه که خودتون استادیت دیگه.
آخرین مورد و مهمترین مورد اینه که من و تو به منیّت خودمون هیچی یه چیزی کمتریم به خدا توکل کن و تک تکِ شستی ها رو بزن و این رو همیشه بدون که اگه فکر و هدفت درست باشه خدا آخرت رفاقته و هیچ وقت تنهات نمیزاره.
منتظرم ببینم این موارد روی شما هم جواب میده یا نه برام بنویسیت که چطور بود.
---------------------------------------------------------------------------
[HIGHLIGHT=#ffffff]|:::::>{ به صبر مشكلات عالم همه را بگشاييد }<:::::[/HIGHLIGHT]|
---------------------------------------------------------------------------
آواتار کاربر
Milad
عضو سایت
عضو سایت
پست: 35
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷, ۶:۲۲ ب.ظ
امتیاز: 2
کیبرد فعلی: , MOTIF 6 Axiom61
کارت صوتی: ESI - ESP1010
نرم افزار: FL Studio, Ableton Live
محل اقامت: Tehran
تماس:

Re: آشنایی بیشتر باساز کیبرد (ارگ)

پست خوانده نشده

ممنون از شما دوست عزيز واقعآ از اين مطالب زيبا لذت بردم مخصوصآ از اين قسمت :
براي نمونه، فردي که با اهدافي کوچک، مثلا خودنمايي، هوس، پيروي از مد، جلب توجه، مشهورشدن و از اين قبيل اهداف ، به روي صحنه مي رود، اگر هم موفقيتي پيدا کند ، مدت طولاني پايدار نخواهد ماند و دوام نخواهد آورد. و يا فردي که انگيزه او خودشيفتگي ،خودبزرگ پنداري، برتري طلب، رقابت ناسالم، ويا تعريف و تمجيدهاي غيرواقعي افراد خانواده در جلسات خانوادگي باشد باز هم داراي موفقيت بزرگ و طولاني نخواهد شد. و يا کسي که در تنهايي، خود را نابغه مي پندارد ولي پشتکار و تلاش چنداني ندارد و به انتقادها بي توجه است، او هم قرباني شناخت نادرست خود از واقعيت و قرباني تضادهايي است که در مرامنامه و معيارهاي او وجود دارد.
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مباحث مشترک”

  • اطلاعات